Ammennusastioita
Kaivo on syvä, mutta missä ammennusastiat? Tätä on pohdittu retriittien hiljaisuudessa syksyn mittaan, kun Raamatun tekstinä on ollut se kohta Johanneksen evankeliumin 4. luvusta, jossa Jeesus keskustelee kaivon reunalla samarialaisen naisen kanssa. Siinä ylitettiin monia rajoja, kun Jeesus, juutalainen mies pyysi juotavaa samarialaiselta (!) naiselta (!) ja kävi hänen kanssaan teologiseen keskusteluun (!).
Jeesus lupasi elävää vettä, mutta nainen ihmetteli, miten hän sitä voisi syvästä kaivosta saada, kun ei ole edes astiaa. Mutta Jeesus jatkoi, että se joka juo hänen antamaansa vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä tulee ihmisessä lähde – ihmisestä tulee lähdeihminen toisillekin.
Kesä oli jotakuinkin kuiva, ja Ihamaniemen kylän lähteenkin vesi laski todella alas. Se ei kuitenkaan ehtynyt, ja syyssateiden myötä veden pinta on taas noussut. Lähdevesi ei loppunut. Mutta kunnon ammennusastioita tarvittiin.
Kristillisen tradition, uskonperinnön, kaivo on syvä. Siellä virtaa elävää vettä, ja janoisia piisaa, mutta missä ammennusastiat?
Viime vuosikymmeninä hiljaisuuden liike on tuonut monenlaisia astioita tarjolle: hiljaisuuden retriittejä, arkiretriittejä, hengellisen matkakumppanuuden ryhmiä, hyvää hengellistä käännöskirjallisuutta ynnä muuta. Kaikki tämä avarassa ekumeenisessa hengessä, sillä tuo syvä kaivo on kaikille kristityille yhteinen.
Lisää apuvälineitä kaivataan silti, sellaisia, jotka opastavat janoisia ja sanojen runsauteen uupuneita yhä hiljaisemman rukouksen lähteille.
Kirjavinkki eräästä ammennuskipposesta, jota vasta itsekin luen pala kerrallaan, märehtien. Silti uskallan jo suositella: Lauri Maaralan Gurun opissa tutustuttaa 42 hengelliseen ohjaajaan alkukirkon ajoista tähän päivään. Heidän elämänkokemuksistaan ja opetuksistaan voi ammentaa pitkään. Pikku kirjasta löytyy myös oivaltavia mietiskelyharjoitteita, kuten ”Rukous halkoja pinotessa” ja ”Pankkitilin mietiskely”.
Kuva: Jeesus ja samarialainen nainen Jaakobin kaivolla. Hortus Deliciarum, Herrada Landsbergensis, n. 1180. Copyright: Wikimedia Commons, CC-0.